Per millorar els nostres serveis, emprem cookies amb finalitats estadístiques. Si continues navegant, entenem que acceptes que n'utilitzem.
Pots ampliar la informació en la Política de Privacitat.
Accepto

L'Acadèmia

Sala de premsa

A Catalunya un de cada 7 joves ha viscut alguna situació de "bullying" a l'escola
Publicada el 02/02/2019

A Catalunya un de cada 7 joves ha viscut alguna  situació de "bullying" a l'escola.

Barcelona, 2 de febrer. A Catalunya, el 14,8% dels joves han viscut, en algun moment, alguna situació de “bullying” a l’escola  És una de les xifres més altes d'Espanya, segons un informe de l'OCDE, elaborat el 2015, durant les proves PISA als alumnes de 15 anys.

Catalunya se situa com el quart territori d'Espanya amb més casos d'abús escolar, per sota de les Canàries -que encapçala el rànquing, amb un 17,9%-, Galícia i les Balears. Tanca la llista Extremadura, amb un 9,8% d’alumnes que admeten haver patit assetjament algun cop.

Segons un estudi del departament d’Ensenyament del 2016, el ciberassejament ha disminuït en 4 punts mentre que, l’assejament sexual, ha augmentat en la mateixa proporció.

La Societat Catalana de Pediatria de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya ha organitzat la IX Jornada Multidisciplinària sota el lema Assetjament escolar i ciberbullying, amb la participació de més de 150 professionals entre pediatres, psiquiatres, psicòlegs, membres dels cossos i forces de seguretat i testimonis de víctimes d’assetjament.

 

Segons el Dr. Antoni Martínez-Roig, de la Societat Catalana de Pediatria, i coordinador de la Jornada, l’assetjament escolar o bullying és una forma molt comuna de violència entre iguals, complexa i potencialment perjudicial, que es pot considerar un problema de salut pública. És un fenomen social en què intervenen diferents actors, cadascun amb un paper diferent i sobre els quals, si es vol resoldre la situació, s’ha d’actuar.

De les característiques de les víctimes es pot dir que no acostuma a haver-hi diferències entre gèneres, si bé n’hi ha molts perfils. El perfil més clàssic és que són persones passives, insegures, que tenen poca capacitat de resposta i de manifestació, tímides, vulnerables i que amb el seu comportament, en no respondre als atacs que reben, mostren inseguretat a l’agressor.

 

El Dr. Martínez-Roig ha assenyalat que la jornada servirà per debatre les conseqüències o manifestacions clíniques que presenten els protagonistes i com es poden detectar a l’escola, lloc que acostuma a ser l’escenari de molts casos, i també a la visita del pediatre.

 

Així mateix, es revisaran quins són els diferents protocols per detectar el bullying existents a l’escola o a l’àmbit de la salut, i si la seva aplicació és realment efectiva, i es comentarà com s’ha de fer la prevenció en aquests dos mateixos entorns.

 

També es debatrà sobre el ciberassetjament escolar (ciberbullying),  analitzant  les manifestacions habituals dels afectats sobre aquest fenomen i com arriben als centres de salut mental. I així mateix, es parlarà de la informació que reben dels cossos de seguretat (mossos d’esquadra), així com de la tasca preventiva que fan.

La jornada se celebra dissabte 2 de febrer, a partir de les 8:30h. i fins a les 14:00h., a l’Auditori de l’Acadèmia Carrer de Can Caralleu 1-7, Barcelona.

 

 

 

Catalunya Ràdio

Audio adjunt

 

EFE

pdf adjunt

 

La Vanguardia

https://www.lavanguardia.com/vida/20190202/46167263918/los-pediatras-piden-aplicar-mejor-los-protocolos-para-detectar-acoso-escolar.html

 

 El Periodico

https://www.elperiodico.com/es/sociedad/20190202/los-pediatras-piden-aplicar-mejor-los-protocolos-para-detectar-acoso-escolar-7282406