La comunitat científica reivindica l’equitat en salut per a les dones

Dia Internacional de les Dones 2025
Sala de premsa
05/03/2025

-Dia internacional de la dona reivindiquem també l’equitat en l’àmbit sanitari

-La missió de l’SSG és promoure un sistema sanitari més just i equitatiu, que integri la perspectiva de sexe (biologia) i gènere (sociocultural) en la recerca, en l’assistència sanitària i en la formació.

-Existeixen desigualtats clares en diferents àrees d’atenció sanitària

-La tasca de l’SSG

Barcelona 8 de març  2025. La Societat Catalana de Salut amb Perspectiva de Sexe i Gènere (SSG), de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya, us convida a reflexionar sobre la importància de la igualtat en l'àmbit de la salut en aquest Dia Internacional de les Dones. És una jornada de celebració i reivindicació. Mentre celebrem els avenços aconseguits, hem de reconèixer que moltes desigualtats persisteixen i una de les més flagrants es troba en la salut de les dones, un reflex de les disparitats que persisteixen en altres àmbits de la societat com l’educació, la justícia laboral, la protecció contra la violència i  la plena participació de les dones en la vida política i social. És a través de la garantia d’aquests drets bàsics que les dones poden viure en condicions de plena igualtat.

La Societat Catalana de Salut amb Perspectiva de Sexe i Gènere (SSG) neix amb la missió de promoure un sistema sanitari més just i equitatiu, que integri la perspectiva de sexe (biologia) i gènere (sociocultural) en la recerca, en l’assistència sanitària i en la formació. 

Desigualtats en diferents àrees d’atenció sanitària

A hores d’ara es produeixen desigualtats pràcticament en totes les àrees de l’atenció sanitària. Aportem, a títol d’exemple, algunes dades de salut mental, malalties cardiovasculars i salut sexual i reproductiva.

En salut mental les dones tenen el doble de probabilitats que els homes de ser diagnosticades d’ansietat i depressió. Pel que fa als estudis clínics sobre antidepressius i ansiolítics, la major part s’han desenvolupat en base a estudis fets majoritàriament en homes sense tenir en compte les característiques diferencials de les dones que han estat històricament infrarepresentades en els estudis.

 

En el cas de les malalties cardiovasculars, les dones estan també infraestudiades, infradiagnosticades i infratractades, malgrat que són la seva principal causa de mort a tot el món, més d’un 35 per cent.

 

En l’apartat de la salut sexual i reproductiva, una de cada cinc mares pateix un trastorn de salut mental durant l’embaràs i el primer any després del part, dels quals un 70 per cent no es detecten i només es tracten un 50 per cent.

 

D’altra banda, homes i dones responen de manera diferent als medicaments. A dosis estàndard les dones tenen habitualment nivells de medicament en sang més elevats que els homes i més risc de presentar efectes secundaris. El sexe influeix en com es processen els medicaments un cop administrats i en els seus efectes en relació amb l’efectivitat i la seguretat.

En el context de la salut, les desigualtats de sexe i gènere es manifesten de manera clara i constant. La recerca científica, la formació dels professionals de la salut i les polítiques sanitàries sovint han obviat les diferències entre homes i dones, tant en l’aspecte biològic, com sociocultural. Aquest biaix ha provocat que alguns diagnòstics i tractaments no siguin correctes, amb la consegüent repercussió sobretot en la salut de les dones, les quals  viuen més anys que els homes però vint d’aquests anys els passen amb mala salut quan, en el cas dels homes, la xifra és de catorze.

Els drets de les dones en salut no es limiten només a l’equitat en diagnòstics i tractaments. Inclouen també el dret a una atenció integral i de qualitat, que tingui en compte la diversitat de les seves experiències i una assistència personalitzada i adaptada a les seves necessitats.  

La tasca de l’SSG

L’SSG treballa també per garantir que la recerca sanitària inclogui la perspectiva de sexe i gènere, que els professionals de la salut estiguin formats per identificar i corregir els biaixos de gènere en la seva pràctica, i que les polítiques sanitàries siguin dissenyades per a garantir l’equitat de gènere en la salut.

Integrar la perspectiva de sexe i gènere en l’àmbit de la salut és, avui dia, un compromís ètic, mèdic i científic que no s’ha de postergar. Ja tenim evidència científica sobre les desigualtats que representa el fet d’obviar-ho. Avui dia, no incloure aquesta perspectiva en salut es mala praxi i incloure-la ha de beneficiar tota la societat, amb independència del sexe i del gènere.

Ens correspon a totes i tots contribuir a un canvi profund, per garantir que el dret a una salut digna sigui una realitat per a totes les persones.

Societat Catalana de Salut amb Perspectiva de Sexe i Gènere (SSG) de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya

Per una salut millor, més justa i equitativa per a tothom.